10 urheilumainonnan suuntausta, jotka sinun on hyvä tietää

Digitalisaatio laukaisee sekoituksen urheiluteollisuudessa – ja urheilumarkkinoinnissa. Tuloksena on suuntauksia, joita kukaan ei ollut itse asiassa ennustanut muutama vuosi aikaisemmin.

Digitaaliaika tarvitsee mitä tahansa niistä, jotka vastaavat urheilualan yritysten markkinoinnista. Yksityishenkilöiden on käytännössä mahdotonta tuntea täydellisesti kaikki urheilutoiminnan markkinoinnin elementit. Daniel Macaulay, perustaja ja myös täyden palvelun urheiluaktiviteettimarkkinointiyhtiön Brandwave -yrityksen johtaja, antaa katsauksen kymmeneen parhaaseen urheilutoiminnan markkinointiin liittyvään villitykseen ja mielenkiintoisiin esimerkkeihin.

1. OTT (johtava) materiaali

Netflix, Amazon.com Prime tai Facebook ovat perinteisiä esimerkkejä OTT-kaupoista. OTT tarkoittaa ”Over the top” ja ehdottaa, että materiaali voidaan lopulta vastaanottaa erikseen parantumattomasta laitteesta.

Mitä tekemistä urheilun kanssa on? Facebook- tai Amazon.com-kaltaiset järjestelmät muuttavat ylösalaisin urheiluaktiviteettimarkkinoita, kuten vuosien ajan on ymmärretty. Esimerkiksi Espanjan paras asiantuntijajalkapallo-organisaatio Primera-osasto toimii erityisesti Facebookissa Intiassa. Lyhyen uutispalvelun lisäksi Twitter on mukana myös urheilulainsäädännössä. ”Jos halusit katsoa jalkapalloa aiemmin, aktivoit television,” selitti Daniel Macaulay. ”Tällä hetkellä voit nauttia urheilusta verkossa missä tahansa, millä tahansa laitteella.”

Myös aikaisemmat erityiset kapeat urheilutoiminnot hyötyvät suoratoistomahdollisuuksista. ”Facebook on todella taannut oikeudet Maailman Selaa Liigaan ja myös maksaa varmasti 30 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria kahdeksi vuodeksi”, Macaulay sanoi. Surffaus sopii virheettä elektroniselle kohderyhmille.

Verkkokilpailijat luovat ongelmia tyypillisille mediayrityksille. Ja myös alustoilla on toinen suuri etu: ”He kehittävät käyttäjiensä profiileja, joten he tietävät tarkalleen kuka näkee heidän Web-sisällön ja milloin – ja voivat myös sitten pelata kohdennettua mainontaa”, väitti Macaulay.

Tämä tietokanta vie urheilumarkkinoinnin kokonaan uudelle tasolle. Macaulayn mukaan yrityksellä on tärkeä lisäetu: Amazon. ”Amazon.com-sivustolla ei ole sitä, mitä millään henkilöllä on: Maapallon suurin verkkokauppa. Joten minkä tahansa tyyppistä sisältöä voidaan käyttää suoraan.”

2. AI

AI tarkoittaa asiantuntijajärjestelmää. Al muuttaa maailmaa, siitä ei ole kysyttävää. Tätä varten tarvitaan kuitenkin kolme asiaa: Tiedot, tiedot samoin kuin tiedot. Sekä luonnollisesti nopea web-linkki.

Chatbotit ovat mielenkiintoinen asiantuntijajärjestelmä urheilutoimintojen mainonnalle ja markkinoinnille, raportoi Macaulay: ”FC Arsenal on kehittänyt GameOnin asiantuntijoiden kanssa Robot Pires -nimisen chatbotin, joka on vuorovaikutuksessa seuraajien kanssa Facebook Messengerin, Skypen, Slackin, Kikin avulla. sekä Telegram ”.

Mikä on todella nautinnollista. Robot Pires – nimi on johdettu Arsenalin tarinasta Robert Pires – tarjoaa yksilöille Premier League -klubin tuloksia, tilastoja, tietoja sekä osittain ainutlaatuisia videoleikkeitä huvittavalla ja suoraviivaisella kielellä.

Chatbotien hyödyntäminen urheilumarkkinoinnissa hyödyntää useita etuja:

Viihdyttävä ja taitava chatbotti voi tavoittaa uusia kohderyhmiä ja vahvistaa myös seuraajien sitoutumista johtuen siitä, että se tarjoaa huomattavan verkkosisällön.

Urheilutoimintaa harjoittava yritys tai klubi esiintyvät innovatiivisina ajattelijoina ja vahvistavat siten myös tuotemerkkiään B2B-alalla.

Chatbotit keräävät tietoja, jotka voivat tarjota tärkeitä vinkkejä seuraajien tai kuluttajien unista.

On kuitenkin edelleen kyseenalaista, onko sijoitus AI: hen kannattavaa urheilumainonnan ja markkinoinnin kannalta. Ja niin FC-kokoelman chatbotti olisi ymmärrettävä paljon enemmän kokeiluna.

3. Virtuaalitodellisuus, parantunut tosiasia ja sekoitettu totuus

Edistysaskeleet VR: ssä (virtuaalitodellisuus), AR: ssä (lisääntynyt totuus) ja MR: ssä (sekoitettu totuus) ovat vaikuttavia, kertoi Daniel Macauly. ”Aikaisemmin virtuaalitodellisuus ja AR olivat kalliita ja myös levottomia, mutta nyt keskitytään etuihin”, urheilumarkkinoinnin ammattilainen sanoi.

Verkkokaupoissa on kamppaileva korkeasti sertifioitujen tilintarkastajien kanssa (hankintamenot), koska ilmaiset lähetysolosuhteet ovat aiheuttaneet ei-toivottuja toimintamalleja: ”Asiakkaat tilaavat jokaisen tuotteen kolmessa eri koossa ja myös väreinä, kokeilevat kaikkea kotona ja myös lopulta – jos mitä tahansa – ylläpitä vain yhtä. Loput menevät takaisin. ”

AR: n avulla esimerkiksi urheilukengät voidaan kokeilla periaatteessa ennen aikaa. Lasilla tai älylaitteella kuluttaja näkee kengän omalta jalaltaan – ja toivottavasti myös valitsee paljon tarkemmin.

4. Kudottavat

Kudottujen tuotteiden markkinat ovat nousseet erityisestä markkinarakoaan, ja siitä on jo kauan sitten tullut yksi koko urheilualan tärkeimmistä aloista. Tai kuten Daniel Macaulay asetti sen, ”kudottavat ovat valtavirran”.

Tutkimuksen mukaan kansainvälisten kudottujen tuotteiden myynnin odotetaan ylittävän 95 miljardia Yhdysvaltain dollaria vuonna 2021. Hyperadapt Nike on itse luomalla jalkineillaan luonut jännittävän esineen tulevaisuudesta, Macaulay totesi.

Urheilumarkkinoinnin asiantuntijaa innoittivat kuitenkin myös älykkäät pohjat, kuten Digitsole, joka esiteltiin ISPO Münchenissä 2019.

5. Nettiurheilu

Kukaan urheilumarkkinoija ei pysty hallitsemaan sitä, että se ei ota eSportia vakavasti. Vuoteen 2021 mennessä sähköisen urheilun ystävien lukumäärän odotetaan nousevan yli 250 miljoonaan maailmanlaajuisesti, ja lisäksi 300 miljoonaa lisää eSports-palveluita. ”Se, että sähköisellä urheilulla on paikkansa Münchenin ISPO: ssa 2019, on siis vain johdonmukaista”, Daniel Macaulay totesi.

Brandwaven toimitusjohtaja on kuitenkin havainnut vielä yhden kasvun: ”On mielenkiintoista, että teknologiakokouksissa on nyt myös urheilutoiminta-alueita.”

6. Tumma sosiaalinen

Daniel Macaulay tarjosi kommenttejaan Dark Socialista lukuisia provosoivia kasvoja, koska monet kuuntelijat eivät olleet vielä käsitelleet tätä ilmiötä. ”Dark Social viittaa kaikkiin verkkosivustojen verkkoliikenteisiin, joita ei voida liittää tarkasti”, Macaulay selvensi. ”Yli 80 prosenttia maailmanlaajuisesta verkkosivustojen liikenteestä on peräisin Dark Socialista.”

Tällainen verkkosivustojen liikenne tapahtuu, kun ihmiset lähettävät toisilleen linkkejä whatsappin, Instagramin tai sähköpostin avulla. Sitten arviointityökalut ovat hukkuvia, koska ei ymmärretä ”miksi henkilö yhtäkkiä seisoo oven edessä ja kuinka hän pääsi sinne”. Sen lisäksi, mitä et voi analysoida, et voi (hyvin) käyttää mainontaan ja markkinointiin.

Adidas ymmärsi sensaation mahdollisuutena ja käynnisti hämmästyttävän Dark Social -projektin Adidas Tango Squads -ryhmän kanssa. ”Poimitut vaikuttajat toimitettiin erikoistuotteilla, ja ne otettiin tervetulleeksi toisiinsa”, Macaulay kuvaili. Tietojen levitys tapahtui sitten yleensä kuljetuspalveluiden ja sosiaalisten ryhmien avulla.

7. Kestävyys

Kestävä kehitys ja urheilutoiminta ovat nyt läheisessä yhteydessä toisiinsa. ”80 prosenttia tuotteista ostetaan psykologisista tekijöistä – ja 20 prosenttia toiminnallisista syistä”, Daniel Macaulay sanoi. Urheilumainonnan ja markkinoinnin tarkoitus on merkittävästi tarjota kuluttajille tunne siitä, että he tekevät jotain erinomaista.

Esimerkkejä kestävistä urheilutavaroista ovat ulkotakit tai kierrätysmuovista valmistetut urheilujalkineet. Ympäristönsuojelun suuntaan menevä villitys menee jopa niin pitkälle, että roskien keräämisestä lenkkeilyn aikana on todella tullut suuri liike.

”Erinomainen kuntosali on todella levinnyt fantastiseen Britanniaan”, Macaulay kertoi. Asia on tehdä hyvää lenkkeilyssä, esimerkiksi ostamalla vanha viereisen naapurinsa matkalla takaisin.

Silti ”moraalinen kuluttaja” tunnustaa myös rajat, urheilumarkkinoija sanoi. On tärkeää varmistaa, että kampanja sopii myös tuotenimelle. Haitallisena esimerkkinä Macaulay mainitsi Gilletteen #MeToo-mainonnan ja markkinoinnin, jota varten yritys oli huomannut brändin suosiota: ”Ääni oli täysin väärä.”

8. Naiset urheilutoiminnassa

Urheiluliiketoiminta oli vuosien ajan miehinen verkkotunnus. Kulttuurimuutosten myötä urheiluteollisuus sekoittuu lisäksi voimakkaasti. Tämä johtuu lisäksi siitä totuudesta, että naiset ovat lisääntymässä taloudellisesti vahvaa ostajien ryhmää. ”Kuten monet muutkin alat, myös urheiluyritykset kohtaavat kohderyhmien segmentoitumista”, Macaulay väitti.

Mutta North Face -tapahtuman kaltaiset yritykset, jotka erottuvat lisäksi ”She Steps Hills” -kampanjassaan, kannattavat erityisesti naisia ​​urheilutoiminnassa, kertoi Macaulay, joka toi mukanaan Britannian saarilta toisen tapauksen: ”This Woman Can” Englannin liittohallitus käsittelee naisväestöä.

9. Urheilun nuoret

Aikoina, jolloin sähköinen urheilu kasvaa ja uutisia, jotka koskevat ylipainoisia lapsia ja myös teini-ikäisiä, levitetään päivittäin, vastaliike on sitäkin tärkeämpää. Ei vain arvokkaiden tavoitteiden saavuttamiseksi, vaan lisäksi siksi, että digitalisointi käyttää täysin uusia jakelumahdollisuuksia. Niche-esineiden, kuten e-maastopyörien tai nuorten kiipeilykenkäjen, valmistajat voivat mainostaa ja markkinoida tuotteitaan erityisesti verkossa.

Daniel Macaulayn mukaan on tärkeää, että nuoret esitellään urheiluun mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, koska ”myöhemmin on varmasti paljon vaikeampaa rohkaista ihmisiä osallistumaan urheilutoimintaan”. ”The Daily Mile” -ohjelmalla urheilumarkkinoija esitti kampanjan, johon osallistui lähes kaksi miljoonaa lasta Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Periaate on suoraviivainen: lapset lenkkelevät omalla nopeudella 15 minuuttia päivittäin kouluvierailunsa aikana.

10. Urheiluaktiviteetit

Jos tarkistat urheiluyritysten suuren julkisen mainoskampanjan, pitäisi nopeasti käy ilmi, että ne käyttävät valokuvia uskomattoman urheilullisista ja aktiivisista ihmisistä, jotka elävät elämässä. Mutta täällä tapahtuu myös uudelleenarviointi: Markkinoille tulee yhä enemmän urheilutoimintaa vanhemmille ihmisille. Yhtäältä, koska ikääntyneiden kohderyhmä laajenee vuodesta toiseen, koska tämä kohderyhmä on erittäin rahallisesti vakaa ja se on tulossa paljon vaativammaksi.

Useat länsimaiset yhteiskunnat ovat kypsymässä – ”tämä tuottaa valtavia hintoja yleiselle kansanterveysjärjestelmälle”, Macaulay sanoi. Hän mainitsee ”Tee terveys viimeksi” Kanadasta erityisen onnistuneena kampanjana aktiivisille vanhuksille. ”Miltä näyttää viimeiset 10 vuotta?” on tämän kampanjan sananlasku – ja tarjoaa kuvan toimintoille vaihtoehdon urheilutoiminnalla ja ilman.

Yhteenveto urheilumainonnan ja markkinoinnin suuntauksista

Digitalisaatio, yksilöinti ja kestävyys ovat ehdottomasti yksi urheiluteollisuuden tärkeimmistä suuntauksista – ja lisäksi ne vaativat perussäätöjä urheilutoiminnan markkinoinnissa. ”Maapallo on kovassa sopeutumisessa, ja myös digitalisointi lisää sitä”, sanoi Daniel Macaulay tiivistäen skenaarion.

Jotta urheilumarkkinointi olisi tehokasta, sinun on tiedettävä jatkuvasti, mitä tapahtuu vasemmalla ja oikealla. Kaikki avautuvat mahdollisuudet eivät lopulta ole valtavirtaa. Siitä huolimatta on hyvä idea seurata kymmentä urheilutoiminnan mainontaa ja markkinointia, jotka tässä on mainittu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *